d"(cerita dak poyosz)"b: Alhamdulillah...memperkenalkan...

Pages

divider150polkadot5HOMEkecik polkadot5CONTACTkecik polkadot5ABOUTUSkecikdividerSAMBUNGAN150

28 Julai 2015

Alhamdulillah...memperkenalkan...

Muhammad Norasri Firdaus bin Mohd Norhadi
10.01.2015




Asri Firdaus dah 6 bulan baru Sang Mama nak pos... dah tumbuh gigi bawah 2 batang... dah meniarap dan maju ke depan... dan sekarang sibuk nak memanjat lak... Alhamdulillah...

Betullah kata orang kan... lain anak, lain ragamnya... bermula dari saat aku mengandungkan Asri Firdaus, alhamdulillah berjalan lancar... berat pun tak naik banyak sangat berbanding masa mengandungkan Si Abang, Aryan Furqan... naik banyak sampai 20kilo... segalamala mengembang... hahaha... tapi kali ni naik 11kilo jek... nafsu makan pun biasa-biasa jek... perut kecik... dan aku agak baby dalam perut jugak kecik...tapi siapa tahu Asri Firdaus keluar dengan 3.86kg secara normal...NORMAL tanpa bantuan alatan lain selain GUNTING... zaaaaasss!! Si Abang dulu keluar dengan 3.5kg melalui "tingkap"...

Mengandungkan Asri Firdaus, aku sangat suka beli gincu... hahaha... pastu melawa mekap macam opera cina... sampai saat nak ke hospital masih lagi nak mengenakan bedak... dah kenapa? bajet nak jadi Che Ta la tu... hahaha...

Aku ambil cuti awal... 17/12/2014 dah mula cuti... maklumlah Cuti Rehat banyak lagi... pulak tu dah hujung-hujung tahun... due date 06/01/2015... ditambah pulak Sang Ayah sibuk bersiap sedia nak pergi latihan ke Dhubai... masa cuti segalanya malas... Si Abang aku hantarkan ke rumah pengasuh... aku di rumah berehat-rehat... kononnya nak simpan tenaga... hahaha... makin nak dapat adik, makin Si Abang buat perangai... dah sarat-sarat masih lagi dukung Si Abang yang agak semangat tu... masih lagi mahu mengempeng sehingga malam terakhir sebelum aku bersalin... nak tidur mesti nak Sang Mama disebelahnya...

30/12/2014, Sang Ayah hantar aku ke kampung bersama Si Abang... sebab bila-bila masa sahaja Sang Ayah akan berangkat ke Dhubai... tunggu arahan katanya... bila di kampung ramai yang tolong tengokkan... ada Mak-Mak, Abah-Abah, abang-abang dan adik-adik... Si Abang juga tak sunyi, ada kawan...

06/01/2015, tak jugak aku bersalin... Sang Ayah dah balik Melaka... petang tu ada turun tanda darah sikit... sama macam Si Abang dulu... aku pun bersiap nak pergi hospital malam tu ditemani Mak, Onie (abang) dan Kak Niza... mekap kemain lagi... lipstik merahnya Mak Ngah... hahaha... jalan bukak baru 2cm... aku minta balik rumah jek... sempat singgah Dataran Batu Pahat layankan Si Abang tengok lampu-lampu..

07/01/2015, dah mula rasa sakit-sakit... tapi masih boleh berjalan macam biasa... sakit yang boleh tahan lagi... tak ada lah sakit sangat... aku boleh handle... Mak suruh pergi jek hospital sebab risaukan aku... petang tu bersiaplah lagi... masih lagi bermekap bagai... beg semua dah stanby dalam kereta... sampai hospital, misi pelik betul ke aku sakit sebab sempat bermekap katanya... hahaha... ayat misi agak sinis tapi ada aku kisah... yang penting positif... tak perlu simpan dalam hati... aku pun dah maafkan misi tu... huhuhu...
"Awak, kalau dah sakit 5 minit 2 kali baru datang hospital... tu baru nak bersalin... tak sempat dah nak bermekap-mekap ni... takyahlah kejap-kejap nak datang hospital..." lebih kurang gitulah ayat misi tu... takdelah sentap mana pun... hahaha... aku pun pegang kata-kata misi tu... INGAT!! 5 minit 2 kali sakit...

09/01/2015, sakit makin kuat dari hari sebelum-sebelum ni... sampai aku terberhenti berjalan bila tiba-tiba datang rasa sakit tu... kadang-kadang tu sampai terbongkok pun ada... tapi masih ok lagi... sakit 20minit sekali... ada jugak 2 kali... dan aku masih berpegang pada kata misi hari tu...  INGAT!! 5 minit 2 kali sakit... malam tu macam biasa... baring-baring... makan-makan... main-main dengan Si Abang... nanti Si Adek dah keluar, Sang Mama tak dapat bagi tumpuan sepenuhnya... malam makin larut... aku tidurkan Si Abang... malam tu terakhir kali dia mengempeng dengan aku... tepat jam pukul 12.00 tengah malam, sakit aku memang datang 5 minit 2 kali... sempat aku tengok jam dan kira... "Betul ni 5 minit 2 kali... aku nak beranak dah ke ni?" aku pun terus capai bedak, tepek sikit-sikit jek... kang ada pulak yang tak percaya aku sakit... hahaha... kejutkan Mak... "Mak... adek da sakit 5 minit 2 kali ni... jom pi hospital..." Mak aku pun terus bersiap... Onie dah stanby kat kereta... sebelum pergi, aku cium Si Abang... "Mama mintak maaf eh sayang sebab marah-marah Aryan..." aku tinggalkan pesan pada Kak Niza untuk temankan Si Abang tidur... nanti dia bangun tak ada orang sebelah, dia menangis pulak...

10/01/2015, sampai hospital gaknya dalam pukul 12.45 tengah malam... cek jalan dah buka 4cm... aku mengiring ke kiri nak kurang rasa sakit... tapi sakit jugak aku rasa... yela... dah nama pun nak bersalin haruslah sakit-sakit yer tak... dalam lebih kurang pukul 2.00 misi tolak aku ke bilik bersalin... jam bukan main besar lagi kat sebelah kiri aku ni... pukul 2.15 pagi misi pecahkan air ketuban... nak tengok warna apa... risau juga kalau yang keluar tu bukan warna jernih... maklumlah dah terlebih 4 hari dari tarikh due... Alhamdulillah warna jernih... dalam masa 15 minit jalan dah buka 8cm... bila nak buka besar tu, serius rasa macam nak terberak... maka betullah kata kawan-kawan rasa sakit tu macam rasa sembelit nak keluar najis... pukul 2.45 pagi doktor cakap nak bantu aku bersalin, sambil tangan dia seluk dan godeh-godeh apa aku tak tau... dia cakap teran... aku mana nak tahu teran macam mana... aku pun hentam teran... "Pegang buku lali kaki, dagu kat perut, sakit jek teran..." aku cuba... masih gagal... kena marah pulak dengan doktor sebab tak pandai teran... hahaha... doktor suruh aku releks balik... dalam pukul 4.00 pagi gitu, aku betul-betul rasa nak terberak... SERIUS!!! misi cek, dia cakap dah buka 10cm... maka datanglah doktor tu balik... aku masih gagal untuk mendapat rentak teran... Alhamdulillah dalam cubaan aku teran aku tak terangkat punggung... "Awak teran ke bawah, bukan teran kat muka..." asyiklah kena marah... hahaha... nasib baik aku tak stress... cuba lagi dan cuba lagi bila datang sakit... dan akhirnya aku dapat rentak yang betul... Alhamdulillah... tengah datang sakit, misi pun zaaaaaasssss! gunting... tak terasa pun sebab tengah sakitkan... sampai satu saat, aku tak berdaya... "Saya tak boleh...saya tak boleh..." hampir menangis... misi cakap dengan penuh garangnya... "Anak awak kuat, jantung dia kuat... awak kena kuat...ni kepala anak awak... lagi sikit lagi!!!" dia tarik tangan aku rasa kat celah tu... yerla... kepala anak Mama... tiba-tiba datang kekuatan, untuk teran lebih kuat lagi... misi yang lain bantu dengan menolak perut dari atas, bukakan lagi kaki aku... "Haa...pandai...lagi... lagi...ok... kepala dah kuar..." aku macam lega bila doktor cakap macam tu... "Teran lagi..." jerkah misi... "Kejap...kejap..." kata aku... hahaha... boleh pulak nak sekejap... "Mana boleh sekejap... sekarang!!!" aku pun terus zuuuppppp teran... dan buuuuuurrrrrrrrrr... Si Adek terhambur keluar menangis tepat pada jam 4.40 pagi... "Alhamdulillah!!!" serentak kami yang dalam bilik bersalin tu cakap... aku rasa lega yang amat sangat... sangat lega... Alhamdulillah...
 




taipan oleh :

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Hak Cipta Terpelihara 2012 poyosz de squerra. Sekian, terima kasih!