d"(cerita dak poyosz)"b: R.I.N.D.U Zaman Kecik-Kecik~!

Pages

divider150polkadot5HOMEkecik polkadot5CONTACTkecik polkadot5ABOUTUSkecikdividerSAMBUNGAN150

05 Ogos 2011

R.I.N.D.U Zaman Kecik-Kecik~!

Rindu?? yer... aku memang rindu... rindukan saat dolu-dolu... zaman kecik-kecik, zaman sekolah, zaman kolej dan zaman anak dara... chewah!! tetiba rasa rindu sangat... confirm lah aku tak boleh nak ulang masa yang dah lepas tu semua... yang hanya boleh, MENGINGATI!
~eppy nye mereka~
...gambar ini tiada kaitan antara yang hidup mahupun yang telah meninggal dunia...

Zaman kecik-kecik!
Aku sangat nakal... takda lah nakal sangat... tapi nakal lah jugak... kalau tak nakal, takkan lah kepala aku bocor dua kali... dua kali tu beb... sakit wooo kena jahit...
Kes Pertama:
Lepas makan malam bersama mak + abah + adek-bradek yang lain... kami memang suka makan secara berjemaah...  aku pun dengan gediknya mintak abang aku yang nombor tiga tu dukung... abang aku ada lima orang masa tu... ala... dukung yang kat belakang macam bawak beg sekolah tuh... dah dukung aku pun sangat eppy lah kan... tiba-tiba abang aku rasa tak stabil... aku gelenyar sangat kot... kami pun terjatuh ke belakang... means aku jatuh dulu, dan abang aku jatuh atas aku... dan kepala aku masa tu terhantuk di bendul pintu belakang... mak aih... masa tuh sakitnya Allah jek yang tau... menangis kot aku... usap-usap tengok berdarah... lagi ngeri lah aku... mak abah aku pun nak bawak pi hospital... abang-abang aku cakap nanti kena jahit kat kepala... aku ni mati-mati lah taknak... sekali mak aku pun kata "Biar dia taknak... nanti malam-malam cicak ke lipas ke masuk bertelur dalam kepala dia" aku pun... "Ha???" sebab masa tu aku bayangkan kepala aku berlubang nampak otak... so kalau dah cicak atau lipas yang masuk lalu bertelur dan mereka sekeluarga tinggal di dalam kepala aku, apakah yang akan terjadi kepada aku nanti?? aku pun cepat-cepat bangun bersemangat nak pi hospital... adussss... kena jahit... menangis aku...
Kes Kedua :
Masa tu aku main basikal... ala basikal yang ada tempat pembonceng kat belakang dan ada bakul kat depan tu... yang budak-budak pompuan punya basikal lah... aku ni dengan pandainya duduk lah kat tempat pembonceng yang ke bawah sikit tu... dan terus mengayuh dengan lajunya... ntah macam mana masa aku nak berhenti tu tiba-tiba aku jatuh... aleh-aleh basikal tu atas aku... aku pun musykil jugak time tu... macam mana ntah boleh jadi macam tu... confirm la bila dah jatuh tu aku terbaring terlentang... kawan-kawan pun tolong bangunkan aku... bangun-bangun jek diorang tengok kepala aku berdarah kat belakang...apa lagi kecoh lah panggil abah aku... "Pak Mamud!! Pak Mamud!! Iza kepala berdarah!!" apa lagi abah aku tuh... mesti  lah menggelabah... anak dia sorang jek pompuan... kang mereng kang takde sapa pulak yang nak... bila abah aku tengok-tengok rupa-rupanya bekas bocor kes pertama di atas yang terbukak balik... jadinya abah aku cuma bubuh minyak gamat jek... mungkin tak serius kot... so takyahlah pegi hospital... yey~!!
Pastu nanti kalau abah dah nak balik kerja... aku mesti duduk kat tepi tingkap... sambil menunggu kereta abah aku lalu depan rumah... bila nampak jek kereta abah aku... mesti aku akan bernyanyi dengan riangnya... "Yeye... abah balik... dua posen~!! Yeye... abah balik... dua posen~!!" aku akan nyanyi sampai kereta abah aku berhenti dan aku akan keluar rumah pergi ke abah yang baru nak turun kereta sambil tadah tangan... kadang-kadang tu aku yang tolong bukak pintu kereta... pastu cakap "Abah... nak dua posen..." masa tuh dua posen boleh dapat twiestis... jajan super ring... gula-gula dapat sepuluh bijik kot masa tuh... dapat makan aiskem lagi... aiskem perisa sarsi tu... takpun coklat... ala... yang sampulnya pakai kertas putih jek... ada perisa kacang lah... tapi aku paling suka sarsi dan coklat... sedap... 
~kereta macam ni lah yang aku selalu tunggu-tunggu setiap petang~
...tapi ni bukan kereta abah aku...

Kalau balik kampung pulak... mesti aku, adek aku ngan abang sorang duduk kat belakang... kan luas belakang tu... lepas dah susun-susun beg keliling, tengah-tengahnya kitorang yang duduk... siap bentang toto lagi... memang syokla... tapi selalunya pening lah duduk situ... sebab duduk dekat dengan tayar belakang...  aku pun apa lagi terbaring jekla... nak berhenti makan kat kedai makan, nanti macam-macam kerenah pulak... so bawak bekal dapat menjimatkan duit dan masa... kadang-kadang tu siap berhenti kat kebun orang... berkelah kejap... seronoknya masa tuh~

Banyak bendalah yang buatkan teringat zaman kecik-kecik... ingat lagi benda-benda yang hot masa tuh???

Beli pemadam untuk Permainan Lawan Pemadam... pemadam sape yang kena hempap, KALAH!


Antara kartun yang diminati masa tu... siap beli komik lagi...

Tora datang lagi~ teringat suara Mat Sentul dalam iklan ni...



 Orang nak kasut roda, aku pun nak... orang sebok main yoyo, aku pun nak jugak...
...tapi kasut roda dan yoyo di atas bukanlah kepunyaan aku...

Haaaa... kesukaan aku... orang Johor mesti tau ni ape... ni la dia GULA TARIK! sedap giler siot... memang sedap... dah nama pun gula tarik... mestila apabila memakannya kena tarik-tarik... aku cuma dapat makan gula tarik ni masa zaman sekolah agama jek... masa tu tak henggat plak aku beli punya lah banyak... duit abes kat gula tarik jek... tu pun sebab makcik yang jual jajan-jajan yang jual... tapi kejap jek aku dapat merasa kenikmatan gula tarik ni... sebab makcik tu dah tak jual gula tarik lagi... takde stok katanya... lepas dari tu aku dah tak jumpa dah gula tarik yang macam ni... kalau korang tau pengusaha gula tarik seperti di dalam itu gambar, boleh lah roger-roger aku...
~taaaaddaaaa~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Hak Cipta Terpelihara 2012 poyosz de squerra. Sekian, terima kasih!