d"(cerita dak poyosz)"b: Pasta Untuk Anak-Anak Sang Mama

Pages

divider150polkadot5HOMEkecik polkadot5CONTACTkecik polkadot5ABOUTUSkecikdividerSAMBUNGAN150

29 Julai 2015

Pasta Untuk Anak-Anak Sang Mama

Eh... tetiba nak taip resepi... hahaha...

Sejak Si Abang, Aryan Furqan mula makan masa usia dia 6 bulan dulu, aku tak pernah nak bagi dia makan segala jenis makanan segera ni... contoh macam cerelac dan nestum... sekurang-kurangnya aku akan buatkan dia bubur kosong... maka bila Si Adek, Asri Firdaus juga sudah mula makan... aku buatkan bubur untuk dia... tapi makanan untuk Si Abang masih tetap ada... setiap pagi aku akan buatkan dia bekal makanan untuk makan kat rumah pengasuh nanti... bukan pengasuh aku malas nak masak... tapi aku yang nak anak-anak aku makan air tangan Mama diorang sendiri... nanti dah besar mesti diorang cakap "Mama masak ayam goreng pun sedap..." hahaha... macam aku selalu cakap kat mak aku...

Jadinya untuk hari ini, menu untuk Si Adek adalah Bubur Pasta + Kentang + Kurma dan untuk Si Abang, Pasta Safari Goreng... harap maaf... gambar pasta safari dari dekat tak ada lah pulak... tapi kalau berminat boleh beli di kedai-kedai Cosway berhampiran dengan anda... pasta ni lembut jek...

...Bubur Pasta + Kentang + Kurma...
Untuk bayi 6 bulan:

Bubur Pasta + Kentang + Kurma

Pasta siap direbus - 1 genggam
Kentang siap direbus - 1 biji potong dadu
Kurma juga siap direbus - harap buang biji dan kulit yer

Macam aku, pasta tu aku dah rebus awal-awal (malam tadi) pastu simpan dalam peti ais... pagi ni tinggal nak rebus kentang dan kurma... setiap bubur untuk Si Adek, aku akan masukkan 3 biji kurma... kurma bagus untuk penghadam... harap-harap tak sembelitlah nanti...

Bila kentang dan kurma dah lembut... lembut gila ok... aku masukkan semula pasta nak bagi dia panas sikit... tak lama pun dalam 1-2minit okla... air rebusan tadi tu aku buang sikit sebab nak dapat tesktur yang pekat... bila dah sejuk, apa lagi blend saja lah... kalau lagi rajin, lecekkan adunan tu tadi... macam aku malas sikit... lagipun Asri Firdaus dah tumbuh 2 batang gigi kat bawah tu... haaa... macam gambar kat atas tu kan nampak pekat dan sedap... hahaha...

...Pasta Safari Goreng...
...abaikan kuali yang hitam keliling tu...

Untuk kanak-kanak 2 tahun:

Pasta Safari Goreng

Pasta siap direbus
2 biji bawang merah
2 biji bawang putih
Serbuk lada hitam sikit
1 daging oblong Ramly - hancurkan
Sos tomato - 2 sudu makan
Kicap manis - 3 sudu makan
Garam secukup rasa

Bawang merah dan bawang putih aku tumbuk guna lesung batu... kasi lumat... pastu tumiskan sekejap kemudian masukkan daging oblong yang dah hancurkan... pastu taburlah sikit serbuk lada hitam...tumis sampai daging tu nampak dah masak kemudian masukkan sos tomato dan kicap... gaul sebati dan masukkan pula pasta yang dah rebus tu... pastu gorenglah sampai rasa dah puas hati... hahaha... jangan lupa perasakan sikit dengan garam... sikit jek... dah agak-agak cukup segala rasa, maka siaplah Pasta Safari Goreng untuk Si Abang... senangkan?



taipan oleh :

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Hak Cipta Terpelihara 2012 poyosz de squerra. Sekian, terima kasih!