d"(cerita dak poyosz)"b: 22 Februari 1998~

Pages

divider150polkadot5HOMEkecik polkadot5CONTACTkecik polkadot5ABOUTUSkecikdividerSAMBUNGAN150

22 Februari 2011

22 Februari 1998~

22 Februari 1998... 13tahun yang lalu aku berusia 12tahun... mase tuh aku darjah 6... kelas Biru (kelas budak pandai)... poyo giler... tu pun perlu bitau kee??? Sekolah Rendah Kebangsaan Tengku Mariam, Batu Pahat, Johor... mase tu masih lagi dalam bulan syawal tapi da ujung-ujung syawal... mood pun dalam mood raye lagi... arie tu, arie ahad... petang tu abah ajak mak, aku dan Kujum (adek aku) pi beraye kat uma kawan abah kat Parit Haji Salam... abah cakap "nanti boleh makan udang besar-besar..." ayat pancing abah... sebab aku rase tibe-tibe malas nak pegi... selalunye aku la paling suke pegi uma kawan abah tu... sebab memang kawan abah tu akan masak udang besar-besar bile kami datang uma die... sodaaappp~ aku da la memang pemakan udang tegar... bile da abah kuarkan ayat pancing macam tu, mestila aku da cair... aku pun setuju... lagipun dapat naik van baru... baru?? baru beli jek... 

Kami pun bersiap-siap... bile da naik van dan dalam perjalanan menuju ke uma kawan abah, aku ngan Kujum sebok mengatur tempat-tempat duduk yang bakal di duduk oleh abang-abang aku... aku ade 5orang abang... dan sorang adek lelaki... "akak dok sini, ko duduk sini... pastu Angah, Onie, Bili, Ayosz duduk kat blakang... Ayong mestila nak duduk kat sebelah sini, kan??" Kujum angguk-angguk sebab puas atie die tak kene duduk blakang... bile da sampai uma kawan abah, aku ngan Kujum pun main-mainla kat kawasan uma orang tu... budak kecikla katekan... blom matang... mak abah plak beborak... pastu bile da masak, kami pun melantak... makan punye makan sampai la mase untuk pulang ke uma... dapat duit rayeeee~

Dalam perjalanan nak sampai uma... tibe-tibe Makcik Nor (jiran sebelah uma) tahan van kami... pelik da ni...  "Kak Teh... bertenangnye... bersabar..." mak tertanye-tanye... "kenape ni Nor??" "Angah... Angah eksiden... tadi polis ade datang..." tak sempat Makcik Nor abeskan ayat, abah da jalankan van menuju ke uma... tak sempat da nak masuk garaj... parking depan uma terus... aku da bingung-bingung... dalam atie aku berdoa agar biar Angah tak ape-ape... mak kate, kalau doa budak-budak, Allah akan makbulkan... aku tak benti-benti berdoa... dari luar uma, aku dengar telefon uma berdering-dering... mak cemas... abah pun cemas jugak... tapi abah cool lagi... masuk jek uma... aku nampak Ayong da terduduk... Ayong diam... mak tanye-tanye... tapi Ayong cume cakap Angah eksiden, kat hospital lagi... Ayong cakap polis ade datang tadi... kami bajet Angah tak ape-ape... aku rase cepat jek mase berlalu... uma aku ramai orang da... tibe-tibe mak kat telefon da rebah... hampir pengsan... aku tercengang... ape da jadi ni?? mak menanges... mak cakap "Angah da takde... Angah da takde..." airmate aku laju jek kuar mengalir... aku lari masuk bilik menangis semahu-mahunye... Allah tak makbulkan doa aku... terngiang-ngiang perbualan telefon dengan Angah semalam...

Aku : Angah tak balik ke?
Angah : Takla dek... pasni Angah cuti panjang...
Aku : Nanti Angah belikan coklat macam aritu tau...
Angah ketawe jek...

Aku baru jek cakap ngan Angah semalam... arini, Angah da meninggalkan kami semua pada usia Angah 22tahun... lepas ni da tak dapat cakap lagi... Angah tak sempat nak naik van yang abah beli tu... Angah memang cuti panjang lepas ni... aku nanges... teringat cd-cd yang Angah belikan untuk aku dan Kujum... cd belajar... tiade lagi coklat yang dibelikan oleh Angah... teringat Angah selalu tanye die ensem ke tak... tapi aku selalu cakap die macam Bangla jual karpet... patutnye aku jawab, Angah ensem macam Shah Rukh Khan... orang bertambah ramai kat uma aku... abah cakap suh siap-siap sebab jap lagi nak balik kampung kat Negeri Sembilan, Kampung Jerang uma atok aku belah mak... mak kate Angah ade pesan kat mak mase raye aritu... Angah kate kalau Angah takde, Angah nak dikebumikan kat sebelah kubur arwah atok (atok lelaki)... upe-upenye Angah da tau yang die bakal meninggalkan kami... perjalanan balik ke kampung malam tu suram... takde bunyi radio... takde aku bernyanyi-nyanyi... hanye ade alunan bacaan Yassin abang-abang dan mak...

Sampai jek kat uma atok, aku tengok ramai da orang... jiran-jiran serta sedare mare datang... heningnye mase tu... mate aku bergenang... jantung berdegup laju... kalau aku rase macam tu, apetah lagi mak dan abah rase... makcik-makcik peluk aku... airmate aku lagi laju turun membasahi pipi... Mak Itam suh baring dulu... suh tido... tapi aku taknak... aku nak tunggu Angah sampai... aku duduk kat sisi mak yang bace Yassin bersame-same abah, abang-abang, atok (atok pompuan) dan pakcik makcik yang lain... tibe-tibe aku dengar... "haaa... da sampai da..." aku meluru ke pintu depan... aku nampak van putih bergerak perlahan memasuki perkarangan uma atok... aku berdebar... jantung berdegup laju... air mate mule bergenang... VAN JENAZAH... jelas terpampang kat van tu... air mate da start mengalir semule... aku tengok mak... mak pun same... idung mak merah... airmate mak laju mencurah-curah... aku tengok abah... aku nampak mate abah berkace... tapi airmatenye tak mengalir setitis pun... tabahnye abah... Angah di bawak masuk ke dalam uma... wanginye Angah... aku duduk di kepale Angah... Angah baring kat atas tilam... ade kain batik kat atas Angah tutup sampai ke muke... kami adek bradek serta mak dan abah duduk mengelilingi Angah... abah datang menghampiri Angah dan perlahan-lahan menarik kain batik yang tutup muke Angah... abah cium dahi Angah... diikuti mak... kemudian aku... aku tengok Angah tersenyum... Angah memang senyum... putih sangat... berseri... aku kucup dahi Angah... airmate hampir tertitis tapi aku sempat mengelapnye sebelum ia jatuh... cian Angah... nanti Angah saket kalau airmate tu jatuh kat dahi Angah... "Angah... Angah ensem sangat macam Shah Rukh Khan... adek tipu jek cakap Angah macam Bangla jual karpet... Angah memang ensem..." tibe-tibe aku rase penat sangat... Mak Itam bawak aku ke atas... die suh aku tido... aku tertido dan kemudian aku terjage... da siang upenye... aku rase macam bemimpi jek... tapi tu realiti... aku cepat-cepat mandi... jap lagi orang nak solat jenazah... aku nak tengok sendiri saat-saat Angah dikebumikan... selesai jek solat jenazah, Angah diletakkan di dalam keranda... aku berade di belakang, berjalan... makcik-makcik memujuk ku agar bersabar... airmate tetap mengalir laju... sampai jek kat Tanah Perkuburan, Kg. Jerang... aku terus menempatkan diri kat barisan paling depan sekali... nak tengok punye pasal... aku saksikan saat-saat Angah masuk ke dalam liang lahad dan kemudian tanah ditolak ke dalam... sayu, hiba, sedih dan macam-macam lagi perasaan... talkin dibacekan... airmate tak henti-henti mengalir... bile sume orang bergerak pulang, aku masih di sisi pusara Angah... mengusap-ngusap tanah di bahagian kepale Angah... damaila Angah di sane... al-fatihah untuk Ahmad Faisal Harisman bin Mahmud~


2 ulasan:

  1. Assalamualaikum.Arwah ni dulu sekolah di Vokasional Batu Pahat ye?

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Hak Cipta Terpelihara 2012 poyosz de squerra. Sekian, terima kasih!