d"(cerita dak poyosz)"b: Mari masak naget @ nuget!!

Pages

divider150polkadot5HOMEkecik polkadot5CONTACTkecik polkadot5ABOUTUSkecikdividerSAMBUNGAN150

15 Mac 2011

Mari masak naget @ nuget!!

On the way balik keje tadi, perut da berkriak-kriuk... lapar la plak... padahal tengahari tadi aku da makan banyak da... nak menyinggah kat kedai makan adalah satu kemalasan bagi aku... ntah... aku memang payah btol nak singgah kedai makan kalau on the way balik uma... nak drive-thru MCD, asek makan MCD jek aku ni... MCD pun da bosan tengok aku asek drive-thru jek... sampai-sampai uma, tengok ape yang ade dalam peti ais dulu... ade naget @ nuget, ayam ayamas, squid tepung ngan capati... aku tarik naget @ nuget dan squid tepung kuar dari peti ais... sebab tu jek yang aku punye, yang lain tu housemate aku yang punye... da tanggal tudung sume, aku pun kembali semule ke dapor... JOM MASAK!!!

mule-mule skali mestila kene ade mende yang nak dimasak, tol tak? kalau takde, macamne nak masak... dan ini die... naget @ nuget aku yang punye... Nuget Ayam Lada Hitam atau dalam bahasa Inggerisnye Black Pepper Chicken Nugget, Seri Murni... serius memang sedap... kat sebelah die ade squid tepung... tapi tak sedap, so tak nak tunjuk...

kemudian, kene la ade minyak dan periuk atau kuali... yang penting sekali kene la ade dapo... tak kesah la dapo kayu ke dapo elektrik ke dapo gas ke... janji dapo la... minyak tu aku suke letak banyak sket sampai boleh menenggelamkan naget @ nuget tersebut...

pastu, idupkan api... kasi minyak tadi tu panas... kalau tak panas, glojoh nak masukkan naget @ nuget tu nanti bile da masak rase tak sedap dan rase beminyak di dalamnye... tu nanti da bukan naget @ nuget ayam... jadi naget @ nuget minyak plak...

bile minyak da panas, baru la masukkan naget @ nuget tersebut... ha tengok gambar yang belah kanan korang, bile masuk naget @ nuget die jadi macam tu, maknenye da cukup panas la tu minyak... nak masukkan naget @ nuget tu gune tangan bley, pakai sudu bley, pkai senduk dan sewaktu dengannye pun bley... aku orang miskin, masukkan pakai tangan jek... sile abaikan tangan raksase tersebut... k next...

kemudian, kecikkan api sket... biar die masak sampai ke dalam... kalau api biarkan besar, nanti masak kat luar jek... kat dalam basah lagi... biarkan naget-naget @ nuget-nuget tersebut masak sampai kekuningan dan kemudian palingkan die...biar yang atas tu ke bawah, dan yang kat bawah tu tadi ke atas... bile da puas ati, baru la angkat ke dalam pinggan macam ni...

squid tepung tu tepakse goreng skali walaupun tak sedap... rugi sebab da beli... takkan nak buang lak kan... papehal... Slamat Memasak~ huhuhuhu...
goreng naget @ nuget jek kot... tu pun nak masuk blog...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Hak Cipta Terpelihara 2012 poyosz de squerra. Sekian, terima kasih!