d"(cerita dak poyosz)"b: Sardin

Pages

divider150polkadot5HOMEkecik polkadot5CONTACTkecik polkadot5ABOUTUSkecikdividerSAMBUNGAN150

05 Ogos 2015

Sardin

Aha... malam tadi teringat ada sardin 1 tin yang belum buka... tiba-tiba nak masak sardin lak... padahal sebelum ni memang tak berapa nak gemar sangat dengan sardin ni... disebabkan Sang Ayah suka makan sardin, nak tak nak kena masak jugak... lama-lama tu aku dah boleh menerima sardin sebagai masakan di rumah aku... hahaha... jadinya aku masak ikut penerimaan tekak aku lah kan...

...Sambal Sardin Simple...

Sambal Sardin Simple

1 tin kecil sardin - yang dalam biasa ada 2 ketul tu jek...
2 biji bawang merah
1 biji bawang putih
2 biji cili padi - nak pedas tambah lagi yer...
1 sudu makan kicap
Gula secukup rasa
Garam secukup rasa

Biasanya aku akan goreng kejap ikan sardin tu... ikan jek tau... sos sardin tu ketepikan dulu... sambil-sambil goreng, tumbukkan bawang merah, bawang putih dan cili padi... tumbuk kasar-kasar jek... dah lepas goreng ikan sardin, minyak tadi tu aku terus guna untuk menumis bahan-bahan yang dah siap tumbuk... dah naik bau, macam dah garing jek curahkan pulak sos sardin... pastu letaklah gula sikit, garam sikit dan kicap... pastu bila dah ok rasanya, letaklah ikan sardin yang dah goreng tadi... SIAP!! simple kan... tapi rasanya memang marbeles!!! Pengasuh Si Abang dan Si Adek siap tanya resepi... padahal simple jek...

Memandangkan sardin malam tadi masih ada lagi, makanya menu Si Abang pagi ini adalah berasaskan sardin iaitu Nasi Goreng Sardin... Si Abang tak makan pedas, oleh yang demikian nasi goreng ni aku tak letaklah cili padi... kalau ikut tekak Sang Mama yang kuat pedas ni memang dah bubuh dah...

...Nasi Goreng Sardin...

Nasi Goreng Sardin

2 cawan nasi putih
2 biji bawang merah
1 biji bawang putih
Sambal sardin
Garam secukup rasa

Bawang merah dan bawang putih tumbuk lumat.. kemudian tumis sampai garing... masukkan sambal sardin... hancurkan ikan tu... perasakan dengan garam sikit... masukkan pulak nasi... goreng sampai warna sekata... SIAP!!! hmmm... teringat pulak Nasi Goreng Sardin yang abah aku buat... sedap sangat...


taipan oleh :

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Hak Cipta Terpelihara 2012 poyosz de squerra. Sekian, terima kasih!