d"(cerita dak poyosz)"b: Kueh~ Kueh~!!

Pages

divider150polkadot5HOMEkecik polkadot5CONTACTkecik polkadot5ABOUTUSkecikdividerSAMBUNGAN150

18 Ogos 2011

Kueh~ Kueh~!!

Masa cuti Hari Nuzul al-Quran semalam, aku dengan rajinnya telah buat kueh raya. apa?? nak tempah ke? belom boleh nak tempah lagi kot. cehh... perasan giler ko ni... sebab aku sorang-sorang jek buat. nak habeskan satu (1) adunan pun terkial-kial ni kan pulak yang beradunan-adunan. so semalam aku telah buat Biskut Hazel Paris asek Almond London jek aku tukar la Hazel Paris lak... aku tak pakai almond iaitu badam... tapi aku guna hazelnut... tak kesahlah London ke Paris ke janji sodap dimakan. aku bangun di awal pagi macam nak pergi kerje tu. semangat giler siot orang Johor kate. tapi tido baliklah pastu. ngantok sangat. mind da ter'set "arini kan cuti... bangun awal watpe..." betol tak? korang pun samakan? jangan nak temberang lah.

Bahan-bahan yang perlu ada untuk Biskut Hazel Paris:-
1 buku (250gm) butter - aku guna Buttercup
120gm gula castor
120gm gajus/badam - aku pilih gajus
240gm tepung gandum - guna lebih kalau adunan terlembik
Hazelnut secukupnya - dibakar sekejap
Esen Vanilla secukup rasa
Coklat masakan secukupnya
Badam cincang sebagai hiasan

Cara-caranya:-
1) Pukul butter + gula + esen vanilla - tapi aku gaul pakai tangan jek kata air tangan.

2) Gajus dikisar halus dan campurkan ke dalam adunan butter + gula + esen vanilla tu tadi - pun aku gaul pakai tangan jek

3) Masukkan tepung gandum sikit demi sikit, jangan gelojoh nak masukkan semua - ni pun aku gaul pakai tangan jugak *kalau rasa adunan terlembik, tambah tepung sikit demi sikit*

4) Bila adunan kelihatan perfect, da bolehlah gentel-gentelkan dia atau bulat-bulatkan dia dan jangan lupa letakkan hazelnut tersebut, barulah jadi Biskut Hazel Paris tak gitu??

5) Bila da hazelnut tersebut berjaya tersembunyi di dalamnya, bolehlah masukkan ke dalam cup. Oh yer! jangan buat terlalu besar yer, nanti dia kembang, penuh pulak cup tu. pastu taktau nak bubuh coklat tu kat mana, bubuh dalam mulutlah. terasa aku tau... oleh itu, buatlah yang sedang-sedang aja atau ikut saiz hazelnut tersebut. Bila da penuh loyang, bolehlah bakar dalam oven dengan suhu 125darjah selama 20minit.

6) Jangan lupa double-boiler kan coklat masakan. dan biarkan dia mencair. bila biskutnya da masak, biarkan sejuk sikit pastu barulah boleh bubuh coklat yang cair tu atas biskut tersebut.

 7) Hiaskan dengan badam cincang atas biskut tersebut.

TARRRRRRRRRAAAAAAAkucakuca~


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Hak Cipta Terpelihara 2012 poyosz de squerra. Sekian, terima kasih!