d"(cerita dak poyosz)"b: Nak Tak Nak -vs- Dapat Tak Dapat

Pages

divider150polkadot5HOMEkecik polkadot5CONTACTkecik polkadot5ABOUTUSkecikdividerSAMBUNGAN150

12 Ogos 2011

Nak Tak Nak -vs- Dapat Tak Dapat

Korang selalu tak, dapat apa yang korang nak? apa yang korang list kan, semua tu dapat belaka dengan mudahnya tanpa sebarang dugaan dan cobaan? betul ke tu selalu? cuba fikir balik, betul ke? dan cuba fikir pulak apa yang korang dapat tu betul ke apa yang korang nak? ada tak korang dapat tu apa yang korang tak nak? apa yang nak, tak dapat. apa yang dapat, taknak. apa yang taknak, dapat. haa... *pening*
takdenya kita akan dapat 100% apa yang kita nak... cayolah cakap den ni ha... kecuali soalan exam objektif~

Mesti pernah kan alami macam tu. nak macam ni, tapi dapat macam tu pulak. lain dari yang kita nak. kadang-kadang tu taknak yang itu, tapi dapat pulak yang itu. dah tuh apa yang kita dapat tu, mestilah kita taknak. betul tak kawan-kawan?

Situasi yang aku alami:-
  • aku memang bertekad NAK kerja dengan gomen, so aku isi lah borang SPA online dan aku DAPAT panggilan interview dari SPA - mestilah aku seronok dan berharap aku lulus dalam interview then senanglah aku terus dapat kerja gomen. TAPI!! aku TAK DAPAT dan tak lulus dalam interview tu - kecewalah aku. NAMUN!! aku DAPAT interview lagi dari SPA untuk jawatan yang sama - haa... yang ni lah aku TAKNAK sebenarnya. kena interview lagi berulang-ulang kali. bukan sekali dua. tapi EMPAT kali. sampai aku dah boleh agak dah orang tu nak tanya aku apa.
Interviewer itu akan tanya:-
 First sekali beliau akan suruh "Ceritakan tentang diri anda" untung yang itu. Tapi kena ready jugak kalau beliau ada ayat tambahan di belakang "... dalam Bahasa Inggeris" dan aku penah jugak kena interview 'fully english' dari awal sampai ke akhir interview tu, speaking London jeklah aku.
Second, beliau akan tanya "Apa yang anda lakukan sekarang" atau "Pengalaman kerja yang anda ada"
Third, "Isu-isu semasa yang anda tahu" dan untung yang itu. sebab kira general lagi lah kan. kot beliau tanya "Suratkhabar hari ini isu berkaitan apa" haa... so ready-readykan lah diri anda dengan suratkhabar di sisi.
Memang kesemua interview yang aku datang, mereka akan tanya soalan ni walaupun interviewer tu orang yang berlainan dan pada tarikh yang lain. tempat dan masa pun lain jugak. soalan ni memang wajib dia tanya.
tapi sebenarnya aku pun ada terfikir jugak nape aku asek tak dapat jek, maybe NIAT aku masa tu salah. kawan-kawan, kita dalam buat apa perkara sekalipun niat kita mestilah betul. ada ke patut aku nak dapat kerja gomen tu sebab senang aku nak hidup sendiri berdikari tanpa perhatian dari mak abah. so memang salah dah tu. tapi Alhamdulillah aku dapat jugak masuk gomen lepas interview yang ke-4 tu. sebab aku dah perbetulkan niat aku. dan niat aku tu adalah..... RAHSIA!!!
 ...alhamdulillah~...
  • Ok next. dulu masa aku budak-budak sekolah lagi, aku kalau boleh memang TAKNAK bakal hubby aku nanti tu seorang askar ke, polis ke, bomba ke, dan pape jekla janji yang beruniform. sebab masa tu aku fikir, orang-orang beruniform ni kerjanya aseklah pindah rumah jek. sian lah anak-anak aku nanti. sekolah tak sempat nak abes, kena pindah pulak sekolah. TAPI!! bila dah besar ni, DAPAT pulak aku hubby seorang askar. haaa...amek ko... aku redha jeklah. dah jodoh... nak buat macamna...

  • Pastu sekarang ni kan dah nak raya. padahal baru puasa yang ke-12. aku sebagai pengantin baru actually pengantin basi mestilah NAK beraya dengan si dear~ suamikucayangbucuk tu. tapi aku TAK DAPAT sebab si dear~ berkhidmat untuk negara. askar kan... poyo giler... dan apa yang aku DAPAT, dapat beraya dengan mak mertua + bapak mertua + adek bradek ipar yang lain. errr... oklah tu...

  • Lepas tu bila dah beraya dengan keluarga mertua, mestilah aku TAK DAPAT beraya dengan mak + abah aku. dan itu lah yang aku TAKNAK tapi aku DAPAT. sorry lah mak + abah dan adek-bradek yang lain sebab tak dapat follow balik raya Negeri Sembilan. sob...sob...sob... T_T
Papepun kat sini, kita sepatutnya patut bersyukur dengan apa yang kita dah dapat. memang kat dalam dunia tak semua mende yang kita nak, kita akan dapat. setiap apa yang kita dapat tu sebenarnya terselit 1001 hikmah yang mungkin kita tak pernah sedari. yang penting kita bersyukur. mungkin kita tak dapat sebijik yang macam kita nak, tapi kalau dapat yang sipi-sipi nak sama tu pun kira oklah kan.
Dan yang penting sekali jangan kita bezakan apa yang kita pernah dapat sebelum ni dengan apa yang kita dapat sekarang. eh... tiba-tiba lari sikit topik... apa yang kita ada sekarang itu lah terbaik untuk kita sebenarnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Hak Cipta Terpelihara 2012 poyosz de squerra. Sekian, terima kasih!